Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

TB törvény változás július 1-től

article preview

A július 1-től érvénybe lépő TB törvény főbb változásairól röviden

•  Minden dolgozó nyugdíjasra (nem csak munkaviszonyosokra) kiterjesztik a járulékmentességet, a személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség megmarad, ennek mértéke 15%. E szabályozás alapján a saját jogú nyugellátásban részesülők további csoportja kerül be a járulékmentességi körbe, viszont ezzel párhuzamban ki is kerülnek az egészségbiztosítási ellátásokra jogosultak köréből.
  • Egyetlen járulék lesz, amelynek a (régi)-új neve: Társadalombiztosítási járulék.
    Mértéke: 18,5%.
    Összevonják a Nyugdíjjárulékot (10%) és az Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot (4% + 3% + 1,5%).
    Ugyanakkor az egészre igénybe lehet venni a gyermekek után járó családi kedvezményt, tehát az SZJA-n túl, már a teljes TB járulék terhére.
  • Az új összevont járulék hatása, hogy azon jogviszonyok esetén, ahol nem állt fent munkaerő-piaci járulékfizetési kötelezettség, ott 2020. július 1-től ezt is kötelező megfizetni, de ezzel párhuzamban az érintettek jogosultságot szereznek az álláskeresési támogatásra.
  • Minden munkaviszonyra előírás lesz egy minimális járulékfizetési kötelezettség (a minimálbér 30%-ának megfelelő összeg), tehát aki most heti 1 órában, arányos minimálbérrel ügyvezető, annak többszörösére nőhet a fizetési kötelezettsége.
  • Az egészségügyi szolgáltatásra nem jogosult magánszemélyek esetében a havi 7710 forintos egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség továbbra is megmarad, azonban az eljárás egyszerűsödik. Nem kell a magánszemélyeknek bejelentkezniük a NAV-nál az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség alá, azt a NAV a biztosítási jogviszony megszűnésének bejelentését követően, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megszűnésével egy időben az adófolyószámlán előírja kötelezettségként, és az újabb biztosítási jogviszony létesítését követően azt meg is szünteti.
  • Aki nem fizeti az egészségügyi szolgáltatási járulékát, három hónap után elesik az egészségügyi szolgáltatás térítésmentes igénybevételének lehetőségétől.
    (Az a tartozás számít bele a háromhavi elmaradásba, amelyik 2020. július 1. után keletkezik.
  • Az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot 2020. július 1-től a minimálbér összege után kell fizetni, azaz csökken a fizetési kötelezettség. (Eddig egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozói jogviszonyban emelt alap után kellett fizetni az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot, azaz a minimálbér vagy garantált bérminimum 150 %-a után a 8,5%-ot, ezt eltörlik, nem kell majd felemelni az alapot, a tényleges minimálbér vagy garantált bérminimum alapján kell majd fizetni.)

Archívum

Naptár